Inspirativní projekty, které sleduji na YouTube


UNICAT


Moje touha po spolehlivém, prostorném, terénním obytném autě, sahá prokazatelně do roku 2008, kdy jsem přivezl ze Štutgartu hasičskou skříň. Několik let před tím, jsem neúnavně stahoval fotky všemožných variací na terénní variantu obytňáku. První šok byl, když jsem narazil na německou značku UNICAT. Tam jsem pochopil, že možnosti jsou limitované pouze množstvím peněz a těch jsem měl tenkrát naprostý minimum. Na auta firmy UNICAT se rád dívám dodnes.


HIPPIE TRAIL


Na tuto rodinu jsem narazil náhodou, když jsem dohledával informace a zkušenosti lidí, kteří cestují v obytňáku do vzdálených míst s dětmi. I když jsem tuto rodinu objevil relativně nedávno, tak mě zaujali moc. Inspirativní jsou i proto, že o svých cestách vydávají knihy, tedy svojí cestu dále zúročují a nejezdí sem tam jen zbůhzdarma. Mají za sebou několik cest, zásadní přestavbu auta a po cestě se jim dokonce narodilo druhé dítě. Na YouTube je o nich sice jen tento film, ale díky dokumentárnímu charakteru vlastně ani víc není třeba. Aktivní jsou především na Instagramu.


JOY4TRAVELLING


Tato dvojice nepublikuje tak často, dokonce ani jejich cestování nepatří do kategorie hardcore a možná i proto mi připadají sympatičtí, jsou v klídku a moc to nehrotí. Chlapík evidentně nemá problém s financemi a tento druh cestování vnímá jako jednu z možných alternativ. Na jejich příběhu mě zaujala výměna podvozku se zachováním původní nástavby. Několik prvních cest uskutečnili s vozem Steyr, aby pak investovali do značky Man. Jak sám v jednom videu přiznal, bylo to především kvůli komfortu, protože za volantem trávil vlastně většinu času z cesty. Firma Steyr staví především užitkové vozy, konkrétně využívané armádou, tedy na pohodlí při dlouhých cestách se neklade žádný důraz. Man je nejužívanějším vozem v kategorii cestovatelských, obytných vozů 4×4, právě i pro ergonomii kabiny.


Live and Give 4X4

Tahle dvojka, resp. teď  už rodinka, mě svým chováním od počátku jejich sledování irituje. To influencerství, YouTuberství, křiklavý thumbnaily, epická muzika, křečovitý reportáže jsou pro mě mnohdy ztěží dokoukatelný, ale na druhou stranu ten jejich cestovatelskej záběr je neskutečnej. Jsou na cestě prakticky nonstop 4 roky. Do teď jezdili v továrním obytňáku od značky Bimobil, na podvozku Mercedes Atego. Před pár týdny si nechali postavit o třídu vyšší obytňák od značky KRUG, na podvozku Mercedes Actros. Tedy, sledování kanálu má pro mě další rozměr, protože se jim narodilo mimino, se kterým budou dál cestovat.


ZEITreise

Cha, na tuhle partičku nesmím zapomenout. Mě jsou tedy hodně sympatičtí a taky asi proto, že ses tím nepářou. Koupili vojenskou šestikolku, na ní posadili vybavenou boudu která byla na přívěsu a vyrazili. Kromě samotné cesty jezdí na kitesurfech, takže vyhledávají pláže, kde se tomuto sportu mohou věnovat. Podvozek Mowag Duro 6×6, se ukázal mnohokrát jako dost funkční podvozek, vždyť je to taky vojenskej speciál, ale i tohle auto byli schopni zahrabat tak, že je museli tahat ven všichni domorodci z okolí. Ty dva kluky je zábavný pozorovat, prostě a stručně, super rodina.


Big Titou

Pár seniorů, kteří pochopitelně nejedou žádný extrémy co se vzdálenosti, ani míst týče. To, proč mě tento kanál zajímá, je konkrétně proto, že mají totožný podvozek s naším Iveco Eurocargo 4×4, tedy čekám na řešení technických závad a zatím pořád nic moc, což je dobře. Jejich cestu na Nordkap jsem si ale pozorně shlédl.


EXPLORER Magazin

Pokud má někdo v tomto druhu cestování opravdu vážný zájem a rozmýšlí se zatím teoreticky, jaký stroj by pro něj byl vlastně vhodný, tak tento kanál je obrovským zdrojem informací a inspirace. Vlastně i díky tomuto kanálu jsem se rozhodl pro kategorii 15t a přesvědčil jsem pro to i Veroniku. V tomto kanálu je při testovacích jízdách jasně vidět, proč se nevyplatí vůz poddimenzovat. V některých reportážích jsou kamery uchyceny v kritických místech vozu a člověk má jasnou představu o tom, co se s vozem v terénu vlastně děje. Obyčejné obytňáky jsou tedy už i v relativně mírných terénech odkázaní na pomoc.


YODA travels

Hallo, wir sind Judith und Arthur und wohnen in unserem Zuhause auf Rädern. Jedná se o mladý pár ze Švýcarska, který začínal cestovat v busíku a podle mě logicky skončil takhle. Podvozek Steyr v tuningu od firmy EXCAP a nástavba od KRUG. Ani si nechci představit, kolik to stálo, i když ten tuning by mě vlastně dost zajímal. Steyr bude pořád traktor, i když s ergo sedačkami. Kanál právě začíná a lidi vypadají moc sympaticky. Hned na prvních cestách řeší trampoty s motorem a elektronikou. Styl, velikost auta a nástavby je stejná jako naše, tak kanál budu určitě dál s očekáváním sledovat.


Tabi-ie

I když to sem vlastně moc nepatří, tak tenhle kanál mám moc rád pro svoji exotičnost. Odhaduju, že to je Japonec, kterej si spíchnul boudičku na mini valník, jezdí na svoje gastro výlety a točí se při tom. Baví mě z několika důvodů. Za prvé, chlapík ukazuje, že v tomto druhu cestování neexistují limity ani dolů, tedy, že postavit si obytňák, cestovat a najít si v tom svoji vášeň může člověk i za pár kaček na minimálním prostoru. Pocit svobody je nakonec stejný, jako u vozu za několik milionů. Další zajímavostí je jeho potřeba ukazovat jak si vaří a jí jídlo na čtyřech metrech čtverečních. Prý je to takové asijské specifikum a mnoho asiatů postavilo svoje YouTuberství na tom, jak něco vaří a pak jedí. Zkusil jsem najít jiné, podobné kanály z Asie, ale nic už mě nezaujalo tak, jako tento Tabi-ie.